Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2013

"ΤΑ ΖΑΡΙΑ" ΤΟΥ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΑΘΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΥΚΑ


Ένα γνησίως λαϊκό τραγούδι, Τα ζάρια, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι και στίχους Αγαθής Δημητρούκα από το ανολοκλήρωτο έργο του συνθέτη Παίδες επί Κολωνώ (1977-78).
Έξι τραγούδια σώζονται από το έργο αυτό και η ακρόαση τους φανερώνει πως αποτελούν αναμφισβήτητα ένα χατζιδακικό αριστούργημα: Τα ζάρια, με πλήρη ορχήστρα, παρ' όλο που η ηχογράφηση του είναι οδηγός, προορισμένη δηλαδή για κάποιον από τους ερμηνευτές του συνθέτη της εποχής εκείνης. Τα άλλα πέντε, σε στίχους Νίκου Γκάτσου, Μιχάλη Μπουρμπούλη και του ίδιου του Χατζιδάκι, για πιάνο και φωνή με ιδανικό ερμηνευτή τον βαρύτονο Σπύρο Σακκά.
Η ηχογράφηση που παραθέτουμε εδώ του τραγουδιού Τα ζάρια είναι από τον ψηφιακό δίσκο Μάνος Χατζιδάκις 2000 Μ.Χ. και τραγουδάει ο ίδιος ο συνθέτης. Πρόκειται για την πρώτη εμφάνιση του τραγουδιού στη δισκογραφία.


Φέρανε καλή ζαριά 
και με βγάλανε στις πόρτες,
παίζοντας με σιγουριά 
τρεις αλήτες και τρεις μόρτες

Ένας ήταν απ’ τη Χιό,
άλλος απ’ την Καλαμάτα 
και ο τρίτος σα στοιχειό,
μου τις έριχνε γεμάτα. 

Ήμουνα καλό παιδί
με φιλότιμο κι αξία
πριν χαλάσω δηλαδή 
μέσα στη χαρτοπαιξία

Παρασύρθηκα κι εγώ, 
όπως τόσοι κι άλλοι τόσοι.
Μες στα χρέη θα πνιγώ 
και κανείς δε θα με σώσει.

Ήταν τρία τα παιδιά, 
που μ’ αλλάξανε τα φώτα 
και μ’ αφήσαν μια βραδιά 
σαν τη μαδημένη κότα. 

Μάνα, κάνε μιαν ευχή, 
να μου `ρθει δεξιά το ζάρι,
να μην είμαστε φτωχοί 
μες στου κόσμου το παζάρι.

Θε μου, σε παρακαλώ, 
άνοιξε κι εσύ μια πόρτα, 
πριν μου φύγει το μυαλό 
και με πάρ' η κάτω βόλτα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails